Brukertilgang/Brukervilkår


    DIMP er DBH/DBH-Fs dataleveringsportal. Her leveres all rapportering til DBH/DBH-F. Tjenesten krever en personlig brukerprofil hvor tilgangsnivå vil variere i henhold til hvilke roller du er tildelt i rapporteringssystemet. Brukere aksepterer brukervilkårene ved å benytte tjenesten. Hver institusjon kan ha en eller flere brukeradministratorer som kan registrere brukerprofiler.


    Brukertilgang

    Tilgangskontroll i DIMP er basert på en kombinasjon av område og roller man er tildelt. Hver bruker vil ha en personlig brukerprofil som består av minst et område og en tillatelse, hvor tilgangsnivået vil være avhengig av hvilke oppgaver som skal utføres.

    Fra 2022 er det mulig å benytte Feide til innlogging. Merk at Feide er såkalt opt-in. Det vil si at før en organisasjon kan ta i bruk en tjeneste må organisasjonen aktivere pålogging til tjenesten. Dette gjøres i Feides kundeportal av en Feide-administrator hos hver vertsorganisasjon (tilsvarende institusjon i DIMP).


    Områder i DIMP:

  • Studentdata, herunder data om doktorgrader
  • Personaldata
  • Økonomidata
  • Selskapsdata
  • FoU-statistikk; Økonomidata til FoU-statistikken som utarbeides av SSB
  • Andre data
    • Årsrapport
    • Utdanningsinstitusjon og samskipnaden
    • Mottatte forretningsideer

    Roller i DIMP

  • Rapportere: Tilgang til å levere data i DIMP.
  • Godkjenne: Tilgang til å se hva som er levert av data og godkjenne det i DIMP.
  • Publisere: Tilgang til å publisere data som er levert og godkjent i DIMP.
  • Innsyn: Tilgang til å se innrapporterte data i DIMP før godkjenning og publisering.
  • Ledelse: Motta informasjon på e-post fra DBH/DBH-F om rapporteringer
  • Statistikk: Tilgang til å se eksakte tall i statistikkportalen, for egen institusjon.
  • Administrere: Tilgang til å opprette, redigere og fjerne brukere ved egen institusjon.

  • I tillegg er følgende områder og tillatelser knyttet til DIMP:

  • Selskapsansvarlig: Tilgang til å rapporter inn aksje og eierinteresser til selskapsdatabasen.

  • Brukervilkår

    Til enhver tid regulerer gjeldende brukervilkår forholdet mellom HK-dir og brukere av statistikkportalen og DIMP. Det er viktig at bruker gjør seg kjent med vilkårene. Vilkårene gjelder så lenge man bruker statistikkportalen/DIMP, og er bindende også etter at bruk av statistikkportalen/DIMP har opphørt. Gjeldende plikter og rettigheter

  1. Du som bruker plikter å gjøre deg kjent med og følge vår personvernerklæring.
  2. Du som bruker aksepterer at når du får tildelt en brukerprofil i DIMP vil HK-dir samle inn og behandle enkelte opplysninger om deg. Du kan lese mer om hvilke opplysninger vi samler inn og hvordan vi behandler dem her: personvernerklæring.
  3. Brukertilgangen er personlig og du skal som bruker ikke dele brukernavn (id) og passord med andre.
  4. Som eier av en brukerprofil er du ansvarlig for endringer som gjøres når du er innlogget med denne.
  5. Du må ikke bruke DIMP på en måte som kan skade, overbelaste eller sette systemet ut av funksjon.
  6. HK-dir avslutter brukertilganger som ikke er benyttet siste 5 årene.
  7. HK-dir kan når som helst endre vilkårene, men du vil da bli forespurt et nytt samtykke ved neste innlogging.
  8. HK-dir plikter å kunne dokumentere når siste samtykke ble gitt.
  9. Brudd på brukervilkårene vil medføre at din brukertilgang blir trukket tilbake med umiddelbar virkning.